W sytuacji, gdy zlecimy przelew na niewłaściwy numer rachunku jest szansa na odzyskanie pieniędzy. Zobacz co zrobić gdy zdaży Ci się taka pomyłka.
Kiedyś, aby zlecić komuś przelew konieczne było oprócz podania numeru rachunku bankowego, podanie również danych osobowych odbiorcy przelewu. Od 2014 roku, po implementacji unijnej dyrektywy regulującej usługi płatnicze do zlecenia przelewu wymaganie jest jedynie podanie numeru rachunku. Jeżeli numer rachunku jest prawidłowy to bank po prostu go realizuje i nie zwraca uwagi na inne dane, jak imię i nazwisko posiadacza rachunku czy jego adres.
Co robić gdy wyślemy pieniądze na zły numer konta?
Jeśli zdaży się nam wysłać przelew na błędny numer rachunku to jest kilka sposbów na odzyskanie pieniędzy. Rozważmy dwa scenariusze, w jednym znamy właściciela rachunku, w drugim jest on nieznany.
Gdy znamy właściciela rachunku
Czasem może się zdarzyć, że wyślemy przez przypadek przelew do złego odbiorcy zapisanego w systemie banku, albo przelejemy opłatę za telefon czy telewizję na stary numer konta, który firma dawno zmieniła. W takiej sytuacji wszystko jest znacznie prostsze, wystarczy skontaktować się z właścicielem rachunku i poprosić o jego zwrot.
Jeśli nie mamy jak skontaktować się z właścicielem rachunku to nalezy skontatkować się z naszym bankiem i poprosić o to, aby bank skontktował się z odbiorcą błędnego przelewu i w Naszym imieniu poproisł go o zwort środków. Jest jeden minus tego rozwiązania – banki niestety nie mają żadnego środka nacisku i jedyne co mogą zrobić to grzecznie poprosić o zwrot. Jest też drugi minus, jeśli w ten sposób uda się odzyskać pieniądze to bank najczęściej pobierze prowizję, która czasem może sięgać nawet 3-cyfrowych kwot.
Co zrobić gdy odbiorca przelewu na zły numer konta nie chce go zwrócić?
W takiej sytuacji pozostaje nam środek prawny – pozew o bezpodstawne wzbogacenie się. Do złożenia pozwu niezbędne będzie imię i nazwisko oraz adres zamieszkania odbiorcy przelewu. Jeśli posiadamy dane tej osoby, to dobra nasza, po złożeniu pozwu możemy być prawie pewni, że uzyskamy nakaz zwrotu środków.
A co gdy nie znamy właściciela rachunku?
Wtedy sytuacja dość mocno się komplikuje. A to ze względu na sporą lukę w prawie. Banki są zobowiązane do zachowania pełnej tajemnicy bankowej, a to znaczy, że w żaden sposób nie będą w stanie udostępnić nam żadnych danych właściciela rachunku. Prośby, reklamacje czy krzyki niestety tu nie pomogą. Jeśli w takiej sytuacji złożenie dyspozycji o zwrot środków nie pomoże to w praktyce szanse na odzyskanie pieniędzy są znikome.
„Proszę o zwrot kwoty x omyłkowo przelanej na ten rachunek (data). W innym przypadku podjęte zostaną działania oparte na art 405-414 kodeksu cywilnego, w związku z bezpodstawnym wzbogaceniem się. Zwrot proszę zrealizować niezwłocznie na numer rachunku – x „
Jest wtedy jakaś szansa, że właściciel tego rachunku przestraszy się i dobrowolnie zwróci nie swoje pieniądze. Sytuacja, w której przypadkowy odbiorca przelewu nie będzie chciał go zwrócić może się zdarzyć zawsze, choć większość ludzi gdy na ich rachunek bankowy wpłynie kwota nieznanego pochodzenia przestraszy się i będzie chciała jak najszybciej to wyjaśnić.
Przeczytaj też: Jak zidentyfikować bank po numerze rachunku
Nieaktywne konto
Czasem przez przypadek możemy również wykonać przelew na stary numer bankowy np. znajomego lub dostawcy usług. Jeśli wykonamy go na zły bądź nieaktywny numer konta to istnieje szansa, że pieniądze wrócą do nas automatycznie. Wystarczy, że rachunek, który błędnie wprowadzimy będzie zamknięty lub zablokowany. Wtedy pieniądze odbiją się i automatycznie wrócą na Nasze konto. Może to trwać maksymalnie ok. 2 dni roboczych.
Jak chronić się przed podaniem złych danych rachunku?
„Gram profilaktyki jest więcej wart niż kilogram leczenia” – to naprawdę mądre słowa. Działają również w kwestii zlecania przelewów. Przedstawiam kilka istotnych porad, które w dużej mierze minimalizują ryzyko wysłania przelewu na zły numer konta.
Trzy razy sprawdź numer rachunku.
Lepiej sprawdzić trzy razy czy numer rachunku na pewno się zgadza niż ryzykować nerwy i czas potrzebne na odkręcanie problematycznej sytuacji.
Zapisz stałych odbiorców przelewu jako zaufanych odbiorców.
Praktycznie każdy bank pozwala na tworzenie tzw. Zaufanych odbiorców, czyli szablonów przelewów. Po stworzeniu takiego szablonu wszystkie dane odbiorcy przelewu są automatycznie zapisane w systemie banku i nie musimy uzupełniać ich samodzielnie, co znacznie minimalizuje ryzyko pomyłki.
Dopytaj osobę lub firmę do której wysyłamy przelew czy numer jest aktualny.
Czasem chcemy wysłać osobie lub firmie, której już kiedyś wcześniej wysyłaliśmy środki nowy przelew. W takiej sytuacji nawet jeśli znajdziemy w historii operacji tamten przelew, to nie powinniśmy znowu wysyłać na niego środków, zanim nie upewnimy się, że numer rachunku nie uległ zmianie.
Jeśli ten wpis był dla Ciebie pomocny, to mam do Ciebie ogromną prośbę. Podziel się nim ze znajomymi. Sprawisz mi tym ogromną przyjemność 🙂
Mam nadzieję,że mi się to nigdy nie przytrafi 🙂 Jak zwykle zapobiegliwość w korzystaniu z konta bankowego wskazana. To straszenie kodeksem cywilnym jest wspaniałe 🙂
Przy operacjach bankowych zawsze trzeba uważać. A ten mały trik podsunął mi kiedyś znajomy, który w ten sposób odzyskał prawie 700 zł, które wysłał gdzieś w Polskę 😉